Kamera 3 aneb Světlo ve filmu
Co by měl umět každý dobrý kameraman, je práce se světlem a barvou. Kameraman vytváří tu první a možná nejpodstatnější část filmu – obraz filmu. Musí se umět dívat na svět kolem sebe a zároveň ho zachytit tak, aby tento obraz v divákovi utkvěl. Měl by si umět hrát, snít a možná vidět trochu víc než obyčejný člověk. Kameraman je jako malíř obrazů v pohybu. To, jak si scénu nasvítí, jak vystaví kompozici scény, jak pracuje s barvou pozadí, ale i třeba kostýmu nebo masky, jsou velmi podstatné a dopředu promyšlené postupy, které vytvářejí celkovou atmosféru a emoci filmu. Světlo a barva dělají film strašidelný, romantický, depresivní, veselý, snový nebo realistický.
A jak na vás působí černobílý film? Proč si myslíte, že někteří režiséři i dnes filmy točí černobíle? Myslíte, že je to proto, aby ušetřili rozpočet?
V souvislosti s tématem barva a světlo ve filmu musíme zmínit filmy kameramana Jaroslava Kučery, jako například Sedmikrásky v režii Věry Chytilové, Až přijde kocour Vojtěcha Jasného, nebo Malá mořská víla Karla Kachyni.
Doporučujeme si Kučerův přístup porovnat s filmem Františka Vláčila Markéta Lazarová, kamera: Bedřich Baťka