Seminář pro pedagogy bude tentokrát zaměřen na příklady dobré praxe. Jeho cílem je představit konkrétní metody, jak s filmem pracovat na různých stupních škol, a to výchovou filmem počínaje po samotnou tvorbu filmů. Co učiteli filmová tvorba nabízí, jaká je jeho role v celém procesu, co vlastně by měl učitel umět a znát, jak a do jaké míry je možné děti v procesu tvorby doprovázet?
Spoluorganizátorem bude FAMU, na semináři bude také představen nový dálkový vzdělávací program FIlmová a audiovizuální výchova, který bude spuštěn ve školním roce 2024/25. Součástí bude také prezentace Metodiky filmové výchovy a první učebnice filmové výchovy - Filmouka.
Absolventi semináře získají osvědčení o účasti, na jehož základě lze seminář uhradit ve škole v rámci
operačního programu Jan Amos Komenský.
čas: 9:00-16:00
místo konání: FAMU, Smetanovo nábřeží 1012/2, Praha 1, 2. patro, učebna U2
cena: 1700,-
Přihlásit se můžete do 12. 10. 2024 zde.
Kapacita je vzhledem k praktické části omezená, s přihlašováním příliš neváhejte!
Program semináře:
9:00-10:00 Přivítání a úvod do tématu (Markéta Vondrášková - Pražský filmový kufr, Jiří Forejt - FAMU)
- aktivity Pražského filmového kufru, archiv filmů, spolupráce s festivaly, lektorované projekce filmů z Kufru pro školy, příprava metodických listů k vybraným filmům
- představení vzdělávacího programu Filmová a audiovizuální výchova na FAMU, Metodiky a FILMOUKY (první učebnice filmové výchovy u nás)
10:00-12:30 Pedagogický kabinet aneb Prezentace přístupů a metod
Pitching zkušených pedagogů a škol, kteří již s filmem pracují, a mají co předat. Cílem je komunikovat různorodost a škálu možností, praktické a reálné zkušenosti, jak konkrétně se dá s filmem ve škole pracovat, jak filmovou výchovu uchopovat, co funguje… “Od učení filmem po učení k filmu”.
Vystupující: Ivana Lipovská - Gymnázium a hudební škola hl. města Prahy, učitelka historie a dějin umění a lektorka programu CinEd, která film již mnoho let využívá jako prostředek vzdělávání. Jak vidět a slyšet film, co v něm můžu najít? Jak ho číst a jak mu rozumět? Její studenti nejen hlouběji porozumí historii, ale také si vytvoří blízký vztah k filmu jako uměleckému médiu, často pak někteří pokračují ve studiu filmové vědy.
Matouš Bičák - pedagog, dokumentarista, absolvent Katedry dokumentární tvorby FAMU, který vám poví, jak prakticky s filmem pracují v hodinách i během uměleckých projektů na Přírodní škole. Osmileté Gymnázium Přírodní škola se filmu věnuje intenzivně od roku 1993. Využívá film nejen jako vzdělávací metodu a nástroj poznání v hodinách, ale i v rámci intenzivních uměleckých projektů ve věkově smíšených skupinách. Studenti nejen že natáčí své vlastní filmy, ale také hrají divadlo či realizují jiné umělecké projekty. Film proniká do přírodovědných výzkumů, výchovy k ekologii či výuky historie apod. Jedná se především o filmy dokumentární a hrané, součástí je ale i animace nebo divadlo.
Kateřina Knappová - dlouholetá lektorka kurzů filmové animace, vedoucí skupiny Aniděti, která svou pedagogickou práci nabízí i jako externí lektorka na ZŠ především na 1. stupni nebo na ZUŠ. Má zkušenost v práci s jednotlivci, skupinami různě starých dětí nebo celou školní třídou. Filmy vytvořené pod jejím vedením získávají na našem festivalu pravidelně ocenění. Již od studií se Kateřina věnuje dokumentaristice. Po několika letech práce v České televizi přešla do soukromého sektoru a nyní působíse už pouze jako pedagožka. Studio Aniděti si otevřela ve sklepě svého domu a v posledních letech ho navštěvuje okolo 50 dětí.
Miloš Kameník - pedagog Historie kinematografie na SPŠST Panská, která je střední průmyslovou školou zaměřenou na studium filmové a audiovizuální tvorby. Tato průmyslová škola má dlouholetou tradici a vypracovanou metodiku, jak filmy tvořit. Její studenti jsou dobře vybaveni znalostí filmového řemesla, které pak využívají přímo v praxi nebo dále rozvíjejí studiem na filmových vysokých školách. M. Kameník nám poví, jak učit filmové řemeslo, ale také to, jak se toto řemeslo a vztah k němu v současné době mění. Jaké nové cesty ve vzdělávání v tomto se hledají a co by vlastně mělo být podstatou filmové výchovy na odborné střední škole? Jak vůbec vnímají současní mladí lidé filmový jazyk nebo jaký vztah mají k profesionální kinematografii?
Roman Elner, Roman Haas, Eva Lukášová - ZŠ Brána jazyků je základní škola s rozšířenou výukou jazyků a matematiky, která již několik let nabízí žákům 8. a 9. tříd možnost natočit film na libovolné téma nad rámec vzdělávání. Natáčení filmu jako osobní výpovědi a především pak závěrečný školní filmový festival Filmový trhák se tak pro ně stává způsobem, jak se mohou rozloučit se školou, svými spolužáky a pedagogy.
12:30-13:00 Následná debata s pedagogy, zpětná vazba, prostor pro dotazy, zasazení do kontextu rámcového vzdělávacího programu
13:00-14:00 pauza na oběd
14:00-16:00 Praktický seminář aneb Jak s žactvem vytvořit krátký dokumentární film
Seminář vedený dvěmi pedagožkami Katedry dokumentární tvorby Terezou Reichovou a Violou Ježkovou nabídne prostor, ve kterém si účastníci osvojí důležité principy tvorby dokumentárního filmu. Skrze dvě až tři praktická cvičení se ve dvojicích či trojicích budeme zabývat audiovizualitou pořizovanou na mobilní telefony a dále rozvojem schopností vést rozhovor a uměním přetavit získané informace v audiovizuální tvar. Důraz bude kladen na práci s viděním a slyšením toho, co je běžně kolem nás a dává se nám poznat, s nápadem a jeho rozvedením, s pohotovostí a ochotou riskovat. Cílem je, aby si účastníci odnesli vlastní zkušenost, díky které pak můžou podpořit tvůrčí úsilí u svých žáků.
16:00-17:00 pauza na kávu a přesun do Galerie AMU, Malostranské náměstí 12, Praha 1
Jiří Forejt zde představí první učebnici filmové výchovy FILMOUKU, seznámí účastníky s jejím obsahem, strukturou, metodikou, doprovodným online obsahem a svou prezentaci doplní praktickými ukázkami.
Moc se na Vás těšíme. POZOR: jedná se o preworkshop, který se bude konat 9. 11. 2024, tedy o týden dříve než FestDen Pražského filmového kufru!