Už tu byla řeči o tom, v čí hlavě film vzniká a kdo stojí u jeho zrodu. Když je tedy hotov literární scénář, režisér začne oslovovat možné další spolupracovníky – produkčního (někdy může opačně produkční hledat vhodného režiséra), který mu umožní film zrealizovat, kameramana, se kterým se shodne v pohledu na svět, střihače, který s ním sdílí smysl pro vyprávění, zvukaře, který podle něj nejlépe vnímá atmosféru příběhu… V tu chvíli už se opravdu formuje filmový štáb, tým odborníků, kteří se zavazují k dlouhodobé a náročné spolupráci. Musí si dokonale rozumět, umět si navzájem naslouchat, vnímat a být ochotni jít do toho společně. Rozbíhá se složitý proces, v němž ne vždy vše funguje tak, jak by všichni očekávali, kde ale všechny spojuje stejný cíl.
Už v této přípravné fázi režisér v dialogu s kameramanem dotahuje technický scénář, tzv. storyboard neboli scénosled, ve kterém už je přesněji definováno, jak budou jednotlivé scény vypadat. Kameraman zodpovědný za vizuální složku filmu například s režisérem také objíždí a hledá vhodné lokace – místa, kde se bude film natáčet. S nimi i zvukař zkouší, kde a který zvuk lze natáčet kontaktně, a kdy je potřeba natáčet následně v postsynchronu. Oba proto přicházejí k projektu už v období příprav.
V této fázi se také herecky obsazují role. Často se tak děje ve spolupráci s tzv. castingem – agenturou, která je něco jako kartotéka herců, pro které hledá vhodné uplatnění ve filmu a v divadle.
Poté následují schůzky s vedoucími produkce, výpravy, což je souhrnný název pro všechny činnosti související s výrobou filmu – kostýmy, rekvizitami nebo maskami. Vedoucí výpravy, produkční, je zodpovědný za průběh i výsledek celého natáčení. Vedoucí výpravy pomáhá také například s výběrem filmového výtvarníka a architekta, kteří společně s režisérem určují výslednou vizuální podobu filmu, tzv. mizanscenu. Také architekt konzultuje a vybírá s režisérem lokace a případně architekturu dotvoří pomocí kulis. Výtvarník vybírá a dotváří prostor filmu pomocí rekvizit, obléká postavy do kostýmů a vytváří masky (líčení, paruky…) Podstatou jejich spolupráce je především vytvořit celistvou, stylově čistou podobu a všechny prvky ve filmu vyladit do jednotné a specifické poetiky.