Jaká je role střihače v hraném filmu a co je to dnes vůbec filmový střih? Jak můžeme ve střižně pracovat s obrazem a zvukem, abychom děj filmu vyprávěli srozumitelně a poutavě, a abychom dokázali vzbudit emoce a vytvořit atmosféru? Jak to udělat, aby náš film byl napínavý, akční, vtipný nebo dojemný? Dynamika, rytmus, čas a tempo. Filmová montáž jako osobní pohled na příběh a téma, jako autorská interpretace světa a jako tvůrčí práce, jejíž největší účinek tkví v její neviditelnosti.
1. Za chvíli mi jede vlak, a já ještě nezačal balit… Máš obrovské možnosti, protože můžeš tohle téma natočit jako drama, thriller, komedii nebo document. Zároveň můžeš vymyslet spoustu zápletek (zaspal jsem, nemám čisté ponožky, tramvaj nejede, přerazila jsem se na schodech). A můžeš to celé zaznamenat objektivně, jako bys byl/a pozorovatel/ka, nebo jinak, třeba očima hlavní postavy. Zkus přemýšlet o tom, jaké emoce chceš, aby tvůj film v publiku vyvolal. (MAXIMÁLNÍ STOPÁŽ 1 MINUTA.)
2. Nudím se a čekám na… V létě u rybníka, na autobusové zastávce nebo ve frontě na zmrzlinu, můžu čekat na kamaráda, svoji první lásku, tetu, která odešla koupit limonádu… Pokus se vytvořit poetickou atmosféru vrcholícího léta, nudu, pomalu ubíhající čas, možná netrpělivost tvé hlavní postavy nebo naopak napětí? (MAXIMÁLNÍ STOPÁŽ 2 MINUTY.)